Absentiepagina draagt bij aan efficiëntie

Uit het onderzoek van Maarten Langbroek kwam naar voren dat het bestuur van een school behoefte heeft aan een beter overzicht van actuele gegevens binnen de school. De absentiepagina die wij voor het Nova College ontwikkelden draagt hier aan bij. 

Het is onze overtuiging dat ICT oplossingen moeten bijdragen aan het bereiken van de kerndoelen van de school om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Als een school minder tijd en geld hoeft te besteden aan rompslomp en administratieve taken, kunnen deze middelen besteed worden aan het verbeteren van het onderwijs. In gesprekken met het Nova College legden zij ons de volgende probleemstelling voor:

Leerlingen kunnen zichzelf alleen telefonisch ziek/afwezig melden, waardoor de receptie van de school tijdens piekmomenten wordt overbelast en het voor leerlingen op deze spits lang duurt voordat de afwezigheidsmelding is doorgegeven.

Wens: een absentiepagina waarmee de leerling zichzelf absent kan melden

Eisen:
• geoptimaliseerd voor mobiele telefoons;
• responsive, dus ook voor de browser op een computer/tablet;
• snel te laden web pagina;
• passend bij de huidige website qua design;
• geïntegreerd met Magister: de melding moet direct in Magister geplaatst worden.

Gebruikscontext en gebruiker
Het Nova College biedt mbo-, mavo-, havo- en vwo-opleidingen aan, voor leerlingen tussen de 12 en 21 jaar. De leerling moet vanaf een mobiele telefoon, vanuit huis of onderweg de melding kunnen plaatsen. Het is belangrijk dat de interactie hierbij laagdrempelig is: de leerling hoeft niet eerst onnodige pagina’s te doorlopen om op de absentiepagina terecht te komen.

Mobile First Webdesign
In de gebruikelijke vorm van webdesign is de volgorde: eerst wordt de webpagina ontworpen voor de browser op een computer. Daarna wordt gekeken hoe er geschaald kan worden en hoe elementen gepositioneerd kunnen worden zodat deze ook op de mobiel leesbaar is. Dit heeft als gevolg dat de webpagina op een computer een optimale ervaring voor de gebruiker oplevert, maar dat het gebruik op een mobiel tekort schiet omdat bepaalde elementen niet werken, je moet veel zoomen, knopjes zijn te klein, etcetera.

Bij een mobile first webdesign draai je dit om: je ontwerpt de pagina met als doel een geweldige ervaring op de mobiele telefoon. Op het moment dat het apparaat waarmee de webpagina wordt bekeken meer aan kan (groter scherm, meer kracht/geheugen, Flash) worden extra elementen toegevoegd die de gebruikservaring nóg beter maken.

Mockup-webpaginaMet deze richtlijn ben ik aan de slag gegaan met de absentiepagina voor het Nova College. De leerling gaat naar de pagina en vult zijn studentnummer en postcode in; daarna wordt pas het groene vlak met de doorgegeven meldingen van de afgelopen week getoond. In dit vlak heeft de leerling de mogelijkheid om voor de komende week nieuwe absentie meldingen te maken. Voordeel van de absentiepagina is bovendien dat de leerling zich buiten kantooruren afwezig kan melden en dat er ’s ochtends vroeg dus geen enorme telefonische wachtrij van ziekmeldingen ontstaat. Vaak merk je ’s avonds of ’s nachts al dat je ziek bent. Je kunt dan direct via de absentiepagina je ziekmelding doen.

Mockup-webpagina-laptopDe relevante elementen worden pas zichtbaar op het moment dat de gebruiker een actie moet uitvoeren of wanneer de gebruiker de informatie nodig heeft. Aangezien de mogelijke acties beperkt blijven, wordt het voor de gebruiker duidelijk welke acties wanneer nodig zijn en in welke volgorde. Door geen afbeeldingen te laden op de mobiele site worden de benodigde databundels van de leerling tot een minimum beperkt. De afbeeldingen worden pas geladen op het moment dat de pagina vanaf een computer wordt benaderd.

Het resultaat: gebruiksgemak en klantvriendelijkheid voor de leerlingen, efficiënter werken voor de schoolmedewerkers en een actieve bijdrage aan sociaal maatschappelijke ontwikkelingen in het onderwijs!

Vincent van der Toorn,

UX designer

Laatste berichten